Spar 1 mio. kr. pr. km. motorvej
Det kan betale sig, både økonomisk og miljømæssigt, at kalkstabilisere ved anlæggelse af motorvej.
I forbindelse med anlæggelse af en motorvej, skulle de øverste jordlag have været udskiftet, da bæreevnen ikke var optimal. I stedet for valgte man at nedfræse kalk i de øverste 30 cm, hvorved mængden af jord, der skulle bortskaffes, blev reduceret væsentligt.
Så meget blev sparet/ fordele blev opnået pr. km. anlagt motorvej
- 1 mio. kr./km motorvej
- 16.000 ton råstoffer/km
- 5.000 lastbiler
- 300.000 kørte kilometer
- Flere mulige arbejdsdage
- Mindre afhængighed af vejrlig
- Reduceret anlægstid
- Forventet længere levetid af vejen
Derfor lykkes det
- Kendskab til metoden hos bygherre og rådgiver
- Samarbejde mellem parterne
- Ekspertise og erfaring med denne type opgaver
- Fordele for både entreprenør og bygherre
- Teknisk vejledning i vejregler
Hvordan blev det gjort
- Brug af kalk- og cementstabilisering specificeret i udbud
- Tidlige geotekniske forundersøgelser, så jordens egenskaber var kendte og veldokumenterede
- Traditionelt ville man udskifte øverste del af råjorden med tilkørt sand/grus. Her blev nedfræset 2% kalk til 30 cm dybde
For mere info om eksemplet
Kontakt Martin Peters, SR-Gruppen, MP@SR-Gruppen.dk
Kontakt Finn Thøgersen, Vejdirektoratet, FIT@vd.dk
Værktøjer
-
Jordforædling
Introduktion til jordforædlingsteknikker